Case • 2 juli 2024 • Kurt Ostyn

De Ruzie-maker case

Kan je als dienstverlener een oneerlijk voordeel* hebben?

In tegenstelling tot een product is een dienst niet tastbaar. Kennis en ervaring kan je niet meten of wegen. Het is keer op keer een uitdaging. Zo ook in geval van deze case voor Veerle Lisabeth, een conflictbemiddelaar met een onderscheidende aanpak.

Dus ja: Veerle Lisabeth is uniek als bemiddelaar. Maar hoe vertaal je dit?

*Een oneerlijk voordeel is (1) een waardevolle troef, (2) uniek, (3) moeilijk te kopiëren, (4) makkelijk te benoemen en (5) exploiteerbaar.

Kan iemand zich écht onderscheiden als bemiddelaar?

Wie Veerle Lisabeth kent, weet dat ze over pakken kennis en ervaring beschikt. Haar levensverhaal en loopbaan is echt uniek en bestrijkt diverse speelvelden (advocatuur, politiek, neurowetenschappen enz..) en culturen (China, India, …).

Dus ja: Veerle Lisabeth is uniek. Maar hoe vertaal je dit? Hoe speel je dit uit? Vlaanderen en Nederland bulken van de bemiddelaars, coaches en adviseurs. Hoe trek je de aandacht?

De klassieke fout: een overvolle etalage

Het werd ons vrij snel duidelijk dat haar website niet echt overtuigend was 🙂 Zo zag de homepage er uit:

Veerle Lisabeth homepage old

HOMEPAGE OUDE WEBSITE

Ook de rest van haar website was een kakafonie van onderwerpen. De veelzijdigheid van Veerle Lisabeth bleek enerzijds haar grootste troef, anderzijds haar grootste nadeel. Bijna niemand neemt de tijd om een overvolle etalage te ontdekken. Wij moesten er dus voor zorgen dat we dit vat vol troeven en talenten op een onderscheidende manier onder de aandacht konden brengen.

Ook nu weer bleek de oplossing van onze klant zelf te komen...

Hoe begin je daar aan? Door héél veel vragen te stellen. Héél veel te luisteren. Gaandeweg ontdekten we dat Veerle Lisabeth – geholpen door haar brede kennis en ervaring – een zeer eigen visie op conflictbemiddeling had ontwikkeld. Conflicten en ruzies zijn misschien niet aangenaam, maar wel zinvol. Een goeie ruzie rendeert. Een goeie ruzie zorgt nadien voor rust.

En zo kwam het dat we plotseling de vraag stelden aan Veerle: “Eigenlijk ben jij dus een ruzie-maker? Je leert ons de voordelen van ‘ruzie’ en tegelijk toon je hoe je ruzies ‘maakt’. Herstelt. Wat als we van ‘ruzie-maken’ jouw oneerlijk voordeel zouden maken?”

All the way

Toegegeven, het is geen evidente aanpak. Het vergt lef om jezelf een ‘ruzie-maker’ te noemen. Dergelijke strategie kan pas slagen wanneer die ‘all the way’ wordt uitgevoerd. Alles moet kloppen. Vormelijk. Inhoudelijk. 

Wellicht zou de meerderheid van onze klanten zo’n positionering niet aandurven. Veerle Lisabeth wel. Waarom? Omdat ze 100% overtuigd is van het belang en de voordelen van goed ruzie maken. Deze nieuwe positionering is niet een creatief ideetje van marketeers, maar een onderscheidende vertaling van wie Veerle Lisabeth is en waar ze voor écht staat. 

Dat is voor ons dan weer de essentie van goeie marketing. Van zo’n cases worden wij gelukkig. Inhoud boven verpakking. Eerlijk. Oprecht. En een tikkeltje ongewoon… 😉 

Benieuwd naar het resultaat?

Surf zeker eens naar ruzie-maker.be en ontdek de nieuwe website en positionering van Veerle Lisabeth. Met bijhorende interviews.

Binnenkort (najaar 2024) verschijnt haar laagdrempelig en mooi geïllustreerd boek ‘Ruzie brengt rust’.

De nieuwe website: wwww.ruzie-maker.be

En tot slot.

Misschien zijn er spanningen, conflicten of ruzies in jouw organisatie?

Durf het dan eens op een andere manier bekijken. Pols eens bij deze ruzie-maker… 🙂

Veerle Lisabeth is een erkend bemiddelaar die vanuit haar jarenlange ervaring gelooft dat ruzie maken zinvol is, én dat een ruzie of conflict altijd ‘gemaakt’ (hersteld) kan worden.

Ze noemt zichzelf liever een ‘professionele ruzie-maker‘ die bedrijven, overheden, organisaties en privépersonen op een zeer laagdrempelige manier begeleidt bij het beheersen van conflicten.

Wil je met ons samenzitten en jouw uitdagingen bespreken?
Ha. Eindelijk. Waarom zo lang wachten? Contacteer ons even om te verkennen of boek meteen een klankbordsessie!

Meer inspirerende inzichten

Steel de kennis van andere ondernemers en experten in onze blog.